onsdag 30 juni 2010

Sängmöss och båtåka

Jag förstår inte varför matte envisas med att fota med iPhone, när hon har en bra kamera! Ni ser ju själva vilken dålig kvalitet på bilderna det blir... Synd på så rara ärter, säger jag bara. 

Här är jag i alla fall med och byter lakan. Och samtidigt försöker jag få fatt på de där sängmössen, ni vet. De som bor bland lakanen i människors sängar. Det sägs att sängmössen är extra feta och mumsigt goda, även om ingen katt någonsin har fått tag på någon. Men skam den som ger sig, det är ju därför jag hoppar och attackerar och river och bökar runt i sängen varje tidig morgon, precis som de flesta katter jag hört talas om. 








I helgen ska jag få åka båt. Jag vet att mina halvsyskon Svante och Smilla brukar göra det. Det ska bli spännande. Matte har köpt en sprillans ny sele och lång löplina så att hon vågar ha mig iland. Hon är lite rädd för att jag ska smita eftersom det är första gången jag åker båt. Jag vet inte om det är läskigt eller mysigt, men jag hoppas att det är mysigt. Undrar om matte tar kattlådan med sig eller om hon räknar med att jag gör mina behov i skogen. Det vet hon nog inte själv heller. Undrar hur Svante och Smillas människor brukar göra?

Miau/
Sune

2 kommentarer:

Mimmi Mandelblom sa...

Hej Sune, mamma Mimmi här! Nu måste jag lägga mig i ditt bloggande, unge man! Inte ska du väl ge dig ut på BÅT, du som vägrade delta i simskolan när du var liten! Nu går skam på torra land! Med Smilla och Svante var det annorlunda, de hade till och med tagit simborgarmärket, men DU, du ville bara hoppa upp ur bassängen, du! Så du får allt vara noga med att säga till dina människor att du måste lära dig simma i sommar. Men det orkar du väl inte, latmask. Du verkar ju mest vilja springa omkring och leka, som om du fortfarande vore ett litet barn...jaga sängmössen....vid din ålder....pyttsan! Men du ska veta att mamma älskar dig och ha det så bra i båten!
Kramar Mimmi

Anonym sa...

Hej Sune.
Det är JÄTTEKUL att åka båt. Nåjaa, själva åkandet kanske inte är så kul, vi måste vara inne i ruffen och får inte gå ut. Matte och husse vill inte att vi ska ramla i vattnet. Men sen, när man kommer fram dit man ska, då är det bara kul. Vi brukar passa på att sova under resan så att vi ska orka leka och busa och jaga myggor och flugor och råttor. Vi har en röd fin kattlåda i båten men det händer att vi inte hinner in och då gör vi det vi ska i naturen. Vi är jätteduktiga på att krafsa efter oss så att ingen ska se vad vi har gjort. Första gången vi följde med i båten blev vi lite sjösjuka men sen gick det jättebra. Sjötassar kallas det visst. Matte och husse ville att vi skulle gå i sele först, vi hade tränat hemma, men sedan fick vi springa som vi ville. Matte brukar ha något smaskens godis som vi bara inte kan motstå att locka med när hon vill att vi ska komma in.
Ha det så jättebra ute i båten, tänk om vi ses, vi ska också åka båt i helgen.
Mjau från Smilla och Svante.

PS. Sune, bli inte ledsen över att mamma Mimmi kallar dig barnrumpa, vi tycker också att det är kul med sängmössen. Det är nog bara för att hon är vår mamma som hon säger så, vi tror att hon också vill leka med dem. S o S